Angst beleving door alles direct op je gevoel binnen te krijgen, wat er aan te doen?

Lieve mensen, ik heb sinds 4 maanden een relatie met een ontzettend lieve vrouw/meisje. Zij is ontzettend zelfstandig en heeft haar leventje goed op orde. Dit kan ik ook over mijzelf zeggen. We hebben een behoorlijk verschillende persoonlijkheid maar dat trekt ons ook enorm aan. Zij leeft met plezier, doet haar dingen zoals ze moeten, heeft een groot sociaal netwerk (en onderhoudt deze) en leeft eigenlijk met de dag. Diepe gesprekken, fascinatie om tot bepaalde kernen te komen bij elkaar in hoe ieder zich voelt, diepgang, genuanceerdheid is er (nog) niet. We zijn allebei erg anders opgevoed (zij heel nuchter, problemen bespreek je nauwelijks en je hebt het met elkaar over wat de dag je brengt en met wat meer soms ook een deling over hoe jij je of hoe de ander zich voelt). Ik ben als man een veelzijdig persoon maar bovenal een gevoelsmens, extreem. Met een portie ratio kan ik aardig relativeren, maar de kleinste dingen kunnen hard aankomen, zij heeft daar nauwelijks besef van (daar hebben we het ook over gehad, ze heeft dat gewoon niet in de gaten).

Allerlei angsten komen regelmatig bij me op, en dat zijn angsten die ik heb over dat zij allerlei moois ziet bij andere mannen wat ik niet heb, hetgeen wat ik allemaal wel heb (zo maar even uit te drukken) ziet zij in mijn ervaring (nog) niet. Je voelt je niet gezien. Daarnaast houdt ze van de ' echte mannelijkheid', vindt ze me aantrekkelijk als ik onder een auto zit te sleutelen, een boormachine vasthoudt en veel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je bent die je bent en dat kun je niet even veranderen omdat je een aardig meisje hebt ontmoet dat weinig oog lijkt te hebben voor jouw innerlijke belevingswereld. Jij bent een heel gevoelig mens en zou gemakkelijk gekwetst kunnen worden door haar onbedoelde botheid. Jij hebt bewondering voor de efficiency waarmee zij haar leven georganiseerd heeft. Jullie zijn nog niet tot de diepere dingen des levens doorgedrongen, zeg je. Maar pas hier op want met iemand als zij zal je misschien wel nooit tot die diepere dingen door kunnen dringen. Uitersten trekken elkaar aan, maar mijn ervaring is dat dat maar van tijdelijke aard is. Later gaat het irriteren als je partner op een totaal verschillend geestelijk niveau leeft. Jij hebt misschien een rijk innerlijk leven en wilt daaraan gerelateerde gesprekken. Maar zij is een nuchter en praktisch persoon die het genoeg is te leven bij wat de dag haar brengt. Je moet begrijpen dat zij wellicht nooit in dat stadium zal komen waarin jij verkeert. Zij zal misschien nooit tot het besef komen over wat jij geestelijk in huis hebt, wat jij gezien die woorden tussen haakjes kennelijk wel schijnt te verwachten. Dat is dan niet haar fout maar jouw verkeerde verwachting en foute inschatting over hoe de dingen tussen jullie zich in de toekomst zullen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een PB gestuurd en was bezig met een vervolg maar per ongeluk op Ctrl gedrukt en weg was m'n tekst. Nu is het te laat om opnieuw te beginnen. Je hoort nog nader van mij.
Hoi,

Het feit dat jullie voor elkaar zijn gegaan doordat jullie elkaars tegenpolen zijn zegt al genoeg!
Het beeld dat zij nu nog heeft van mannelijkheid kan ook worden aangepast nadat ze je beter leert kennen, de mannelijkheid word dan gevormd door stoere dingen die jij doet voor haar ;-)

Je leeft in het nu en zou daarom lekker genieten van elkaar en niet teveel bezig zijn met haar thuis achtergrond.

Heb je het ooit bespreekbaar gemaakt dat zij je soms kan raken omdat je een gevoelsmens bent? En gebruik je kennis over haar bij het relativeren, haal na een pittige opmerking het eerste laagje emotie eraf. Angst is een belemmering voor jullie in gelukkig samen zijn, laat haar die wegnemen bij je.

groetjes Leeuwtje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een vermoeden dat je misschien wat onzeker bent over je eigen .
Bedenk het is op deze manier , ze is bij je en houdt heel veel van je en jullie hebben het zeer gezelllig samen dus geniet daarvan en probeer wat minder onzeker te zijn over jezelf.

Ga heel veel sleutelen en boren , nee hoor geintje maar ze vind je aantrekkelijk en dat is toch goed ?